gallery/business_group2logo
BLOG
gallery/pexels-photo-355988

Think global, act local

Er is veel veranderd in de laatste jaren wat marketing betreft. Global marketing is een bekende term geworden: het wereldwijd aanbieden van goederen of diensten. Vroeger lag er veel meer focus op de nationale marketing, enkel de grote merken waren in staat om de marketing ook in het buitenland te voeren. Nu moet je echter als bedrijf zijnde perfect in kunnen spelen op de behoeften en wensen van jouw klant, ook als deze wereldwijd verspreidt zijn: THINK GLOBAL, ACT LOCAL

omnichannel

Vroeger begon het met single- en multichannel werken, wat vervolgens doorgroeide tot crosschannel en op dit moment al omnichannel is geworden. Met omnichannel moeten al je communicatiekanalen naadloos op elkaar aansluiten: een klant moet overal dezelfde informatie krijgen, die ook nog eens specifiek op hem of haar is toegespitst. De klant verwacht een hoge service en de beste informatie van een bedrijf. Hij moet continu geprikkeld blijven, zodat hij vervolgens over zal gaan tot een aankoop. 

 

Global marketing

Om goed op je doelgroep in het buitenland in te kunnen spelen en deze ook daadwerkelijk te bereiken, denk dan aan dit zinnetje: think global, act local. De woorden zeggen het zelf al: als je wereldwijde handel wil bedrijven, zul je lokaal op moeten treden. Om maar een voorbeeld te noemen: een reclame waarin een vrouw in bikini loopt, tonen in een land met moslim geloof is niet geheel verstandig. Deze marketing reclame zal niet aanslaan en zelfs juist averechts werken. Maar ook een TV-commercial vertalen naar het desbetreffende land, zonder dat de voice-over zichtbaar is, is een manier van lokale marketing. Taal, cultuur en prijzen zijn onder andere belangrijke pijlers in het voeren van Global Marketing.

 

Voorbereiding

Voordat je een marketingcampagne in het buitenland lanceert, maak de afweging hoe en wat je wil bereiken met de campagne. Zorg dat je vooraf ingelezen bent over de lokale taal, cultuur, marketing en transportmogelijkheden binnen het land. Een goede investering in vooronderzoek, is meer dan het halve werk. Een campagne waar zorg aan is besteed, zal gegarandeerd meer opleveren dan een eenvoudig vertaalde reclame of iets dergelijks. Het moet jouw publiek aanspreken, het moet pakkend zijn. 

gallery/pexels-photo-491412
gallery/globe-indonesia-equator-80467
gallery/pexels-photo-480496